Meemitkin ovat jo museossa – It Girls -kollektiivi tuo sometaiteen Werstaan Komuuttiin

Tiedote 10.1.2023

Työväenmuseo Werstaan Komuutti-tilassa on avoinna 11.1.-5.2. It Girls -näyttely. Ensimmäistä kertaa esillä on fyysisessä museon näyttelytilassa Instagramiin luotua sometaidetta. It Girls on kolmen meemitaiteilijan – @pikakahvimemegirl, @pricesskimb3rly ja @yassifyfinland – muodostama taidekollektiivi. Kollektiivin taiteilijat ovat tavattavissa Werstaalla keskiviikkona 11.1. kello 11-18 näyttelytilassa.

Alunperin anonyymit taiteilijat ovat tekijöitä Suomen suosituimpien meemisivujen takana. It Girls tutkii taiteellaan muun muassa internet- ja someilmiöitä, kauneusihanteita, ympäristötuhoa, häpeää ja irti päästämistä.

Sosiaaliseen mediaan liittyviä teemoja kollektiivi käsittelee kuva-, media- ja performanssitaiteen keinoin. Näyttelyn teokset ovat tekijöidensä itsenäisen työskentelyn ja ajatusprosessien tulosta, mutta kaikki pyrkivät vastaamaan samaan kysymykseen: miltä tuntuu olla ”chronically online” – jatkuvasti verkossa? Lopputuloksena on kokoelma teoksia, jotka yhdessä simuloivat kollektiivin jäsenten sosiaalisen median syötettä fyysisessä tilassa.

”Projekteina @princesskimb3rly ja It Girls on olleet mulle vähän sellaisia lapsenomaisia kokeita, et mitä tapahtuu jos teen jotain tavallisesta poikkeavaa: nettitrollaan tai vaikka ripustan kuvani gallerian seinälle ja sanon olevani it girl. Mitä siitä seuraa? Se on ollut mulle ehkä se jännittävin osuus tässä kaikessa.”

@pricesskimb3rly / Anna Julia

”Kun yassify-meemit breikkasivat sosiaalisessa mediassa vuosi sitten, hyppäsin heti kelkkaan. Ensimmäinen ajatukseni oli, epärealististen kauneusihanteiden kommentointi, mutta aiheen syvemmät kulttuurin lävistävät tasot avautuivat ilmiön ja sen ympärillä olevan keskustelun kasvaessa: queer-kulttuurin ylistys sekä valtavirtaistuminen, POC-ihmisiltä omiva maailma, sekä ultrafeminiinisyys vapauttavana protestina. Tätä pastellinsävyistä protestia ja anarkiaa edustavat girlbloggerit ja baddiet, jotka näen 2020-luvun De facto -punkkareina.”

@yassifyfinland / Romy Räihälä

”Olen viime aikoina ajatellut paljon lähestyvää maailmanloppua. Uutisia seuratessa on vaikea välttyä tunteelta, että tuntemamme maailma on vähitellen hajoamassa. Somessa kevyt ja raskas sisältö sekoittuvat toisiinsa, ja välillä on vaikea myös hahmottaa, missä roolissa olen itse sisältöjen kuluttajana. Olenko somessa etsimässä viihdettä vai taiteellista inspiraatiota vai olenko sittenkin ensisijaisesti aktivisti? Teokseni käsittelevät tämän sekoittumisen aiheuttamia tunteita ja ristiriitoja. Ympäristötuho ja popkulttuuri tuntuvat usein olevan etäällä toisistaan, mutta ne tapahtuvat samassa todellisuudessa. Niiden yhteinen leikkauspiste on sosiaalinen media.”

@pikakahvimemegirl / Alma Tuuva

Näyttely on esillä Työväenmuseo Werstaan yhteisögalleria Komuutissa. Näyttelytilan nimi tulee sanoista kokeilevan museotoiminnan tila. Komuutissa järjestetään pienimuotoisia ja lyhytkestoisia näyttelyitä yhteistyössä taiteilijoiden, tutkijoiden ja museon muiden sidosryhmien kanssa. Komuutti on Werstaalle tärkeä kanava työssä ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja kestävän kehityksen puolesta.

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

It Girls -näyttely tuo meemit ensi kertaa taidegallerioihin.

Kuva: It Girls -kollektiivi.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

It Girls -kollektiivi.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Pehmolelueläimet istuvat suuren lavastekärpässienen alla

Alma Tuuva (@pikakahvimemegirl) tutkii teoksissaan viihteen, aktivismin ja taiteen sekoittumista sosiaalisessa mediassa.

Kuva: Alma Tuuva.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Anna Julia (@princesskimb3rly) luo digitaalisia maalauksia valokuvien pohjalta.

Kuva: Anna Julia.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Romy Räihälä (@yassifyfinland) luo yhtymäkohdan alakulttuurien ja kanonisoidun taiteen välille kauneusihanteita kommentoivien yassify -meemien kautta.

Kuva: Romy Räihälä.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

moc.l1714485773iamg@1714485773iviit1714485773kello1714485773kslri1714485773gti1714485773

It Girls -näyttely