Työväenmuseo Werstaalla ohjelmaa perheille syyslomaviikolla

Tiedote 12.10.2021

Työväenmuseo Werstaan syyslomaohjelmassa on Teollisuusmuseon lastenkierroksia, Täti Taikakynän vierailu, Museosuunnistusta, Taskulamppusuunnistusta sekä yleisöopastus Kaleidoskooppi – kylmän sodan lapset -näyttelyyn. Kaikkiin puuhiin on vapaa pääsy, lapset osallistuvat aikuisen seurassa.

Teollisuusmuseon lastenkierroksilla tutustutaan tehdaskaupungin lasten elämään eri aikoina. Viiperi Hiiren ja sen perhekunnan välityksellä kerrotaan, kuinka tehtaalaiset asuivat, millaisia vaatteita käytettiin, kuinka herkuteltiin ja leikittiin? Lastenkierros järjestetään tiistaista perjantaihin kello 11 ja kierros kestää 45 minuuttia. Kierrosta suositellaan yli 3-vuotiaille.

Täti Taikakynä vierailee Werstaalla keskiviikkona 20.10. kello 12-14. Taikakynä loihtii ensin kuvitetun tarinan Siilin juhlista. Ennen talven tuloa Siili järjestää ystävilleen juhlat. Tarinaan liittyy myös Väristyksiä-muistipeli, jossa leikitään väreillä. Kertomuksen jälkeen on vuorossa piirustusleikkejä ja lopuksi Täti Taikakynä piirtää eläinaiheisia toivomuskuvia. Ikäsuositus yli 3 vuotta, ei yläikärajaa.

Höyrykonemuseossa kannattaa pitää syysloman aikaan silmät tarkkana, sillä Werstas on mukana Finlaysonin alueella järjestettävässä Taskulamppusuunnistuksessa. Höyrykonemuseoon piilotettuja piirrettyjä lampun henkiä voi etsiä omatoimisesti museon avoinnaoloaikoina (ti-su 11-18) lauantaista 16.10. tiistaihin 26.10. saakka.

Werstaalla on myös omatoiminen Museosuunnistus, jossa suunnistetaan kuvavihjeiden perusteella. Vihjekuvien osoittamista paikoista löytyy kirjaimia, ja niistä puolestaan muodostuu sana, joka liittyy Werstaalla nähtävillä olevaan Suomen suurimpaan höyrykoneeseen. Museosuunnistuksen osallistujat saavat aulan infopisteestä myös pienen palkinnon.

Kaleidoskooppi -kylmän sodan lapset on näyttely, joka pohjautuu vuosina 2019-2020 eri puolilta maailmaa kerättyihin lapsuusmuistoihin. Näyttely on avoinna sunnuntaihin 24.10. saakka. Lauantaina ja sunnuntaina 23.-24.10. kello 15 näyttelyyn voi tutustua avoimella yleisöopastuksella.

Syyslomaohjelman Werstaalla järjestävät yhteistyössä Työväenmuseo Werstas, Finlaysonin alue ja Projio media- ja valotaidetapahtuma.

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

Teollisuusmuseosta voi löytää Viiperi Hiiren.

Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Täti Taikakynä vierailee Werstaalla keskiviikkona 20.10. Tarinatuokiossa kerrotaan siilin juhlista.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Pehmolelueläimet istuvat suuren lavastekärpässienen alla

Kaleidoskooppi-näyttelyssä voi seikkailla Myyrä-hahmon innoittamassa satumetsässä.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Teollisuusmuseon lastenkierroksella tutustutaan tehdaskaupungin elämään menneinä aikoina.

Kuva: Työväenmuseo Werstas

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Työväenmuseo Werstas, yleisöpalvelupäällikkö Anne Lahtinen, if.oe1713909263sumne1713909263avoyt1713909263@neni1713909263thal.1713909263enna1713909263, 050 441 8692

Avoinna ti-su 11-18