Etsitkö töitä? -näyttely ja kirja luotaavat tulevaisuuden työelämää

Julkaistu 23.9.2021

Etsitkö töitä? -näyttely ja kirja kuuluvat molemmat esitystaiteilija Lauri Antti Mattilan ja elokuvataiteilija Juhani Haukan Etsitkö töitä? -nykytaideteokseen. Teos tekee työn antamisesta taidetta ja kutsuu ihmisiä uudelleenajattelemaan tulevaisuuden työelämää.

Etsitkö töitä? -projektissa työnhaun logiikka käännettiin ympäri ja valmiiden työpaikkojen hakemisen sijasta ihmiset saivat määritellä, mitä työtä tekisivät kaikkein mieluiten. Haku oli avoinna keväällä 2020 ja hakemuksia saapui 2574. Näistä 16 arvottiin työhaastatteluun ja haastatelluista kahdeksan valittiin 1-2 kuukauden mittaisille apurahajaksoille työskentelemään. Töitä tehtiin syksyn 2020 ja kesän 2021 välisenä aikana. Työskentelyä dokumentoitiin kuvaamalla ja kirjoittamalla. Näyttely rakentuu dokumentaarisista videoista, teksteistä ja äänistä.

Töissä yksi toimi luontofilmien kertojaäänenä, toinen äidin sielunhoitajana ja kolmas riippumattomana astrobiologina. Erään työ oli kirjoittaa kirjeitä saaressa, toinen soitti puiden kanssa. Yksi työntekijä käsitteli vaikeita isä-lapsi-suhteita haastattelujen kautta, kun taas toinen kalasti ja hoiti kanoja saaressa. Nuorin osallistujista kirjoitti kirjan sekä julkaisi sen. Kaukaisin työpaikka oli Brasiliassa, jossa hakija järjesti tanssityöpajan nuorille.

Laajasta hakemusmateriaalista Haukka ja Mattila ovat toimittaneet dokumentaarisen kirjan, joka avaa näköalan ihmisten työehdotuksiin ja sitä kautta ajatuksiin nautinnosta, haluista, unelmista ja työelämästä. Mattilan ja Haukan mukaan sadoissa hakemuksissa näkyvät nykyisen työelämän ongelmat ja vastapainona korostui ihmisten tarve tehdä merkityksellistä työtä. Käsitykset työstä ja sen merkityksestä on ympäristökriisien ajassa ajateltava heidän mielestään kokonaan uudelleen: Projekti paljasti, että pinnan alla kuhisee uskomattoman moninainen toimeliaisuus ja valtavasti energiaa, kun siihen vain annetaan lupa ja mahdollisuus. Hakemusmateriaalin perusteella työelämän muutostarpeet tunnistetaan laajasti ja muutokseen ollaan valmiita. Tarvitsemme vain keskustelua hallitsevan talouspuheen haastamista ja reilun perustulon kaltaisia työelämän muutosta mahdollistavia rakenteita, sanovat Lauri Antti Mattila ja Juhani Haukka.

Taiteilijat Juhani Haukka ja Lauri Antti Mattila ovat tavattavissa Etsitkö töitä? -näyttelyn ensimmäisenä avoinnaolopäivänä perjantaina 24.9. Työväenmuseo Werstaalla kello 11-18 välisenä aikana. Näyttelyyn liittyy myös työpajasarja, jossa keskustellaan tulevaisuuden työelämästä. Ensimmäinen työpaja on lauantaina 2.10. kello 12-17. Aiheena on työ ja kestävyys. Miten ilmastonmuutos vaikuttaa työelämään ja onko olemassa turhaa tai haitallista työtä? Asiantuntija-alustajina ovat tutkijat Paavo Järvensivu ja Anu Suoranta sekä omavaraisyrittäjä Terhi Vuojala-Magga.

Kokonaisuus on tuotettu yhteistyössä Esitystaiteen seuran kanssa ja hanketta ovat rahoittaneet Koneen Säätiö, Alfred Kordelinin säätiö, Taike ja Circus Maximus.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Työryhmää koolla.

Tyttö kirjoittaa ja piirtää

Nella Tukiainen kirjoittaa ja piirtää.

Kaksi naista keskustelevat töistä
Iine Korhonen ja Lea Höök keskustelevat ja kirjoittavat ajatuksia työstä.
Kaksi miestä huomiovaatteissa
Lauri Antti Mattila ja Juhani Haukka.
Kuva: Visa Knuuttila.
Etsitkö töitä -kylttejä pellolla
Juhani Haukan tekemä peltomonumentti. Etsitkö töitä? -kylttejä tolpissa hakuvaiheen aikana.
Kuva: Juhani Haukka.
Nainen istuu rennosti pöydän ääressä
Tuija Töyräs Seilin saarella kirjeenvaihtajana.
Kuva: Juhani Haukka.

Esitystaiteilija Lauri Antti Mattila, moc.l1713519176iamg@1713519176alitt1713519176am.it1713519176tnair1713519176ual1713519176, 040 742 7787

Etsitkö töitä?
24.9.2021-3.4.2022