Kun sota alkoi -dokumentti & keskustelutilaisuus 13.4.2024 klo 14

Dokumenttielokuvan esitys ja keskustelutilaisuus museon auditoriossa

Venäjän sota Ukrainaa vastaan on pakottanut satojatuhansia venäläisiä, jotka eivät kannata sotaa, lähtemään Venäjältä. Heidän joukossaan on monia kulttuurihenkilöitä, jotka ovat aktiivisesti antaneet sodanvastaisia lausuntoja. Yksi heistä on tunnettu venäläinen näytelmäkirjailija Mihail Durnenkov. Hänen näytelmiään on esitetty monissa teattereissa Euroopassa ja Amerikassa.
Kun täysimittainen hyökkäys alkoi, Mihail joutui muuttamaan Suomeen sodanvastaisen kannanottonsa vuoksi. Elokuvassa esitetään otteita vuosina 2014-2015 kirjoitetuista sodanvastaisista näytelmistä, joissa voi tuntea sodan lähestymisen.

Sota on jakanut perheen ja ystävät eri puolille rajojen ja uskomusten mukaan. Mihail Durnenkov on venäläisen teatteripalkinnon ”Kultainen naamio” voittaja, näytelmäkirjailija, käsikirjoittaja, opettaja ja aktiivinen demokraattisten ja sodanvastaisten mielenosoitusten osallistuja. Vuosina 2014-2015 Venäjän ja Ukrainan välisen sotilaallisen yhteenoton alkamisen taustalla Mikhail Durnenkov kirjoitti näytelmät ”Sota ei ole vielä alkanut” ja ”Voiton päivä”, joissa tuntui selvästi aavistus lähestyvästä katastrofista.

Miten venäläinen propaganda on valmistanut kansaa sodan välttämättömyyteen, ja mitä propagandan muotoja käytetään ylläpitämään ja motivoimaan ihmisiä Venäjällä jatkamaan sotaa? Onko mahdollista vaikuttaa tehokkaasti sotaa kannattavien venäläisten mieliin?

Kaikki ovat tervetulleita katsomaan elokuvan ja keskustelemaan aiheesta. Elokuvassa on suomenkielinen tekstitys. Keskustelun kieli on venäjä, ja se tulkataan suomeksi. Keskusteluun osallistuu elokuvan ohjaaja Andrei Karvonen.

Vapaa pääsy.

Näytöksen järjestävät yhteistyössä Suomi-Venäjä-seuran Tampereen osasto ja Työväenmuseo Werstas.