Dorothea Langen kuvia 1930-luvun lamasta Werstaalla

Julkaistu 9.11.2023

Työväenmuseo Werstaan uusin näyttely vie kävijät 1930-luvun Yhdysvaltoihin. Dokumentaarisen valokuvauksen uranuurtajan Dorothea Langen kuvista koottu Amerikan suuri lama -näyttely kertoo taantuman kouriin joutuneiden ihmisten ahdingosta.

Näyttelyssä on esillä myös Langen tunnetuin kuva Siirtolaisäiti (Migrant Mother), josta on tullut suuren laman symboli. Kaikkiaan näyttelyssä on noin 60 kuvaa, jotka ovat Yhdysvaltain kongressin kirjaston kokoelmasta. Kokonaisuus on tiettävästi ensimmäistä kertaa esillä suomalaisessa museossa.

Yhdysvalloissa vuonna 1929 alkanut ja pitkälle 1930-luvulle jatkunut lama kosketti miljoonia ihmisiä. Pörssiromahdus ja pankkikriisi ajoivat ihmisiä työttömyyteen ja köyhyyteen. Taantuma levisi kaikkialle maailmaan – myös Suomeen.

Näyttelyn kuvissa näkyy pölymyrskyjen voima. Dust Bowl -nimellä tunnettu ympäristökatastrofi oli seurausta vääristä viljelymenetelmistä. Tuhannet perheet joutuivat lähtemään kodeistaan ja suurin osa heistä suuntasi Kaliforniaan.

Siirtolaisten olot olivat kurjat ja monet elivät Hoovervilleiksi sanotuissa hökkelikylissä. Leirien nimi tuli Yhdysvaltain silloisen presidentin Herbert Hooverin mukaan. Vuonna 1933 presidentiksi valittu Franklin D. Roosevelt aloitti New Deal -politiikan, jonka tavoitteena oli muun muassa julkisten rakennushankkeiden sekä sosiaaliturvan keinoin lievittää köyhyyttä ja edistää talouden elpymistä.

Amerikan suuri lama -näyttelyn kuvat tuovat esiin työtä etsivien ihmisten epätoivon, hökkelikylien surkeat olosuhteet, valtateillä matkaa tehneiden vaikeudet ja kodittomien karut kohtalot. Vaikka töitä olisi löytynytkin, työolot olivat huonot ja palkat pienet. Kuvissa näkyvät muun muassa puuvillapeltojen sekä hedelmä-ja vihannestarhojen ankarat olot.

Dorothea Lange (1895–1965) kehitti dokumentaarista valokuvausta erityisesti 1930-luvulla kuvatessaan siirtotyöläisiä Yhdysvaltain maatalousministeriön hallinnoiman Farm Security Administrationin toimeksiannosta. Lange tunnetaan tunteita herättävistä kuvistaan ja hänen henkilökohtainen tapansa lähestyä kuvattaviaan teki hänestä kuvajournalistina ainutlaatuisen. Langelle valokuva oli voimakas sosiaalisen muutoksen väline. Hänen perintönsä yhteiskunnallisena dokumentaristina inspiroi edelleen uusia sukupolvia.

Amerikan suuri lama -näyttelyn avajaiset perjantaina 10.11. kello 17-19 on kaikille avoin tilaisuus, joka on myös osa museon 30-vuotisjuhlaviikon ohjelmaa. Näyttely on avoinna Työväenmuseo Werstaalla 11.11.2023–18.8.2024. Kokonaisuus on kuratoitu yhteisöllisesti ja kuvien valintaan on osallistunut museon vapaaehtoisia. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Siirtolaisäiti (Migrant Mother) on yksi suuren lamakauden ikonisimmista valokuvista. Maataloustyöntekijä Florence Owens (myöh. Thompson) ja hänen seitsemän lastaan asuvat telttakatoksessa Nipomon kaupungissa Kaliforniassa maaliskuussa 1936.

Kuva: Dorothea Lange, Library of Congress.

Pölymyrsky pimentää päivän New Mexicossa huhtikuussa 1935. Myrskyt pakottivat tuhannet jättämään kotinsa ja lähtemään siirtolaisiksi.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Perhe korjaa hernesatoa Kaliforniassa keväällä 1937.

Kaksi miestä huomiovaatteissa

Maatyöläisiä kuljetetaan kuorma-autoilla puuvillapelloille Tennesseestä Arkansasiin kesäkuussa 1937. Työntekijän päiväpalkka oli yksi dollari.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Asunnottomat miehet torkkuvat Howard Streetillä San Franciscossa Kaliforniassa helmikuussa 1937. Katu tunnettiin 1930-luvulta alkaen nimellä Skid Row.

Nainen istuu rennosti pöydän ääressä

Työnhakijat ovat kokoontuneet valtion työnvälitystoimiston ulkopuolelle Memphisissä Tennesseessä kesäkuussa 1938.

Nainen istuu rennosti pöydän ääressä

Pieni lapsi siirtolaisleirillä Kaliforniassa marraskuussa 1936.

Nainen istuu rennosti pöydän ääressä

Iäkäs pariskunta istuu suurtilan päärakennuksen portailla Georgiassa heinäkuussa 1937. Miehen tiedetään olevan entinen orja. New Deal -ohjelmiin osallistuneet mustat ja valkoiset työskentelivät vain harvoin yhdessä ja etenkin etelävaltioissa ohjelmat syrjivät afroamerikkalaisia.

Näyttelypäällikkö Linda Heinonen,
linda.heinonen(at)tyovaenmuseo.fi