Miikka Pirisen Likainen työ -näyttely antaa kasvot turpeennostajille ja hiilenkaivajille

Kutsu tiedotustilaisuuteen 2.2.2023 klo 11

Työväenmuseo Werstaalla Tampereella avautuu perjantaina 3.2. kuvajournalisti Miikka Pirisen valokuvanäyttely Likainen työ. Näyttelyn dokumentaariset kuvat kertovat fossiilisen kaivosteollisuuden työntekijöiden arjesta Suomen turvekentillä ja Yhdysvaltojen hiilikaivoksissa.

Tervetuloa näyttelyn tiedotustilaisuuteen torstaina 2.2. kello 11 Työväenmuseo Werstaalle (Väinö Linnan aukio 8, Finlaysonin alue, Tampere). Tilaisuudessa Pirinen esittelee näyttelyn.

Miikka Pirinen (s.1985) on palkittu helsinkiläinen kuvajournalisti. Hän on dokumentoinut fossiilisten polttoaineiden tuotannossa työskentelevien ihmisten arkea vuodesta 2017. Kuvasarja sai alkunsa, kun Pirinen turhautui mitäänsanomattomaan ilmastonmuutoskuvastoon. Hän lähti etsimään modernia fossiilityöläistä ja löysi itsensä vihreän siirtymän etulinjasta: hiilikaivoksesta. Tuoreen hiilisauman äärellä ilmastonmuutoksen vastainen työ vaikuttaa kaukaiselta, mutta siellä työn vaikutukset näkyvät ensimmäisenä.

Pirisen valokuvia julkaistaan myös osana huhtikuussa ilmestyvää tietokirjaa Likainen työ – Ilmastopolitiikan voittajat ja häviäjät. Like Kustannuksen kustantaman teoksen ovat kirjoittaneet toimittajat Karoliina Paananen ja Minea Koskinen.

Likainen työ -valokuvanäyttelyn toteutusta ovat tukeneet Maj ja Tor Nesslingin säätiö, Finnfoto – Suomen valokuvajärjestöt ry, Patricia Seppälän säätiö, Taiteen edistämiskeskus sekä JOKES – Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö.

Auringonlasku turvetuotantoalueella. Keskellä kuvaa henkilö seisomassa.

Turveyrittäjä Markku Nummijoki turveauman päällä Lammasnevan turvetuotantoalueella. Teuva, Etelä-Pohjanmaa, heinäkuu 2019.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Will Miller on hiilenkaivaja neljännessä polvessa. Länsi-Virginia, huhtikuu 2018.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Pehmolelueläimet istuvat suuren lavastekärpässienen alla

Kilometrien mittaiset hiilijunat kuljettavat hiilen kaivosalueilta energialaitoksiin ja satamiin. Superior, Länsi-Virginia, huhtikuu 2018.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Cory Hale hyvästelee puolisonsa Brianna McDanielin ja poikansa Xavierin ennen iltavuoroa kaivoksessa.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Juhani Frimodig, Ossi Frimodig ja Jari Purho Kiikunsuolla. Kouvola, Kymenlaakso, heinäkuu 2021.

Lisätiedot: Miikka Pirinen,
puh. +358 40 7362969,