Kuvataiteilija Eriz Morenon näyttely Lenin-patsaiden kohtaloista Werstaalla

Julkaistu 5.9.2023

Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa alkoi viime vuoden helmikuussa, kansainvälistäkin huomiota saanut keskustelu Lenin-patsaista alkoi myös Suomessa. Turussa ja Kotkassa patsaat päädyttiin poistamaan.

Leninin muistomerkit herättivät intohimoja myös Neuvostoliiton romahtaessa 1990-luvun alussa. Kuvataiteilija Eriz Moreno on kuvannut Leniniin liittyviä muistomerkkejä entisen Neuvostoliiton alueella sekä Itä-Euroopan maissa. Hänen Leninin muistomerkkeihin liittyvä näyttelynsä ”Rise and Fall: Lenin” on esillä Tampereella Työväenmuseo Werstaan Komuutti-tilassa 5.9. ̶ 8.10. Näyttelyssä on esillä Eriz Morenon valokuvien ja videoiden lisäksi myös arkistoaineistoa.

– Patsaiden ja muistomerkkien suhde yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin on monimutkainen, lisäksi se muuttuu ajan mukana. Lenin-patsaiden asema erilaisissa yhteiskunnissa muistuttaakin meitä historian muuttuvasta luonteesta. Historiaa voidaan tulkita hyvin eri tavoin, toteaa Eriz Moreno.

Eriz Moreno on Espanjan Bilbaossa syntynyt kuvataiteilija, joka tutkii taiteessaan politiikan ja historian suhdetta ihmisiin ja maisemaan. Hänen töitään on muun muassa Bilbaon Guggenheim-museon, Jerevanin nykytaiteen museon, D21 Kunstraum Lepzigin, Oulun Pohjoisen Valokuvakeskuksen sekä Helsingin Väestönsuojelumuseon kokoelmissa.

Työväenmuseo Werstaan Komuutti on museon yhteisögalleria, jonka nimi tulee sanoista kokeilevan museotoiminnan tila. Komuutissa järjestetään pienimuotoisia ja lyhytkestoisia näyttelyitä yhteistyössä taiteilijoiden, tutkijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Komuutti on Werstaalle tärkeä kanava työssä ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja kestävän kehityksen puolesta.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Leninin patsas Kotkassa.

Kuva: Eriz Moreno.

Leninin patsas Turussa siirrettynä varastoon.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Kuvataiteilija Eriz Moreno.