Miikka Pirinen tuo fossiilisen energiateollisuuden likaamat kasvot Työväenmuseo Werstaalle

Tiedote 2.2.2023

Työväenmuseo Werstaalla Tampereella avautuu 3.2. kuvajournalisti Miikka Pirisen valokuvanäyttely Likainen työ. Näyttelyn dokumentaariset kuvat kertovat Suomen turvekentillä ja Yhdysvaltojen hiilikaivoksissa työskentelevistä ihmisistä. Näyttely on avoinna 6.8.2023 asti.

”Kun ihmisiltä kysyy, mistä sähkö tulee, he vastaavat, että pistorasiasta”, kiteyttää pohjanmaalainen turveyrittäjä ymmärryksemme energiantuotannosta. Likainen työ -näyttely antaa kasvot fossiilisten polttoaineiden tuotannon parissa työskenteleville ihmisille ja näyttää, kuka tekee likaisen työn käyttämämme sähkön tuottamiseksi.

Venäjän hyökkäyssodan laukaisema energiakriisi on tehnyt kukkaroon käyvällä tavalla selväksi, kuinka riippuvaisia yhä olemme fossiilisista polttoaineista. Siirtymä vihreään energiaan on vääjäämätöntä myös ilmastokriisin vuoksi. Samalla hiilenkaivajien ja turvetuottajien ammatit jäävät historiaan. Näyttelyn kuvat kertovat, miltä arki hiilikaivoksen iltavuorossa ja traktorin kyydissä turvesuolla vihreän siirtymän etulinjassa näyttää.

Miikka Pirinen (s.1985) on palkittu helsinkiläinen kuvajournalisti. Hän on dokumentoinut fossiilisten polttoaineiden tuotannossa työskentelevien ihmisten arkea vuodesta 2017:

“Olin lopen kyllästynyt katsomaan ympäristö- ja ilmastokriisin kuvituksena savupiippuja ja jääkarhuja. Halusin kertoa ympäristöongelmista keskustelua rakentavalla tavalla. Minusta oli kiinnostavaa, että esimerkiksi hiilenkaivaja näyttää yhä samalta kuin 1950-luvulla. Fossiilinen energiateollisuus on kehityksen näkökulmasta arkeologinen jäänne.”

Näyttelyn suomalaisesta turvetuotannosta kertovat valokuvat on otettu Pohjanmaalta, Satakunnasta, Pirkanmaalta, Kymenlaaksosta ja Pohjois-Karjalasta. Hiilenkaivajista kertovat kuvat ovat Yhdysvaltojen Länsi-Virginiasta.

“Fossiilityöläisiin kohdistamani näkökulma pyrkii purkamaan ideologista polarisaatiota keskustelussa ilmastonmuutoksesta ja vihreästä siirtymästä. Kuvat rohkaisevat ymmärtämään elämää oman kuplan ulkopuolella. Pystymme ratkaisemaan vallitsevat ympäristökriisit vain yhdessä”, toteaa Miikka Pirinen.

Pirisen valokuvia julkaistaan myös osana huhtikuussa ilmestyvää tietokirjaa Likainen työ – Ilmastopolitiikan voittajat ja häviäjät. Like Kustannuksen kustantaman teoksen ovat kirjoittaneet toimittajat Karoliina Paananen ja Minea Koskinen.

Likainen työ -valokuvanäyttelyn toteutusta ovat tukeneet Maj ja Tor Nesslingin säätiö, Finnfoto – Suomen valokuvajärjestöt ry, Patricia Seppälän säätiö, Taiteen edistämiskeskus sekä JOKES – Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö.

Auringonlasku turvetuotantoalueella. Keskellä kuvaa henkilö seisomassa.

Turveyrittäjä Markku Nummijoki turveauman päällä Lammasnevan turvetuotantoalueella. Teuva, Etelä-Pohjanmaa, heinäkuu 2019.

Kuva: Miikka Pirinen.

Will Miller on hiilenkaivaja neljännessä polvessa. Länsi-Virginia, huhtikuu 2018.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Kilometrien mittaiset hiilijunat kuljettavat hiilen kaivosalueilta energialaitoksiin ja satamiin. Superior, Länsi-Virginia, huhtikuu 2018.

Kaksi miestä huomiovaatteissa

Cory Hale hyvästelee puolisonsa Brianna McDanielin ja poikansa Xavierin ennen iltavuoroa kaivoksessa. Carswell, Länsi-Virginia, marraskuu 2018.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Juhani Frimodig, Ossi Frimodig ja Jari Purho Kiikunsuolla. Kouvola, Kymenlaakso, heinäkuu 2021.

Näyttelytila Työväenmuseo Werstaalla.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Kuvajournalisti Miikka Pirinen, taustalla oikealla näkymä Hyypiänvaaran palotornista Joensuusta Pohjois-Karjalasta.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Miikka Pirinen viimeistelee hiilenkaivajien kuvien ripustusta.

Kuvajournalisti Miikka Pirinen.

Kuvajournalisti Miikka Pirinen,