Näyttely neuvostokalevalaisesta runoudesta Werstaan Komuutissa

Julkaistu 19.6.2023

Työväenmuseo Werstaalla on avattu näyttely neuvostokalevalaisesta runoudesta. Perinne ja propaganda Neuvosto-Karjalassa Stalinin aikaan -näyttely on avoinna Werstaan Komuutti-tilassa 27.8. saakka.

Neuvostokalevalaista runoutta ei ole aiemmin esitelty Suomessa näyttelyssä. Sen olemassaolosta on Suomessa lähinnä vaiettu. Sitä voi silti kutsua yhdeksi viimeisistä kalevalamittaisen tradition kehityskausista tai haaraumista. Folkloristi Joonas Aholan tutkimustyölle rakentuva ja graafikko Karstein Vollen kuvittama näyttely avaa neuvostokalevalaisen runouden olemusta ja historiallista kontekstia 1930–1950-lukujen Neuvosto-Karjalassa. Näyttely perustuu elokuussa 2023 julkaistavaan kirjaan.

Neuvostokalevalainen runous syntyi Neuvosto-Karjalassa 1930-luvulla. Kalevalamittainen suullinen runous taipui sosialistisessa yhteiskunnassa aivan uusiin aiheisiin. Karjalaiset runonlaulajat esittivät kalevalamitassa runoja neuvostojärjestelmän ja sen johtajien ylivertaisuudesta, reippaasta työläiskansasta ja teknologisen kehityksen autuudesta. Runojen julkiset esittämiset ja julkaisu lehdistössä palvelivat sosialistista propagandaa.

Sep’ on syntyi suuri Stalin,
kasvoi uljas kansan uros
uuven Sammon saattajaksi,
uuven soiton suortajaksi,
uuven kuun kulettajaksi,
uuven päivän päästäjäksi.

Maria Mihejeva 1950

Stalinistinen propaganda voi kuulostaa ristiriitaiselta perinteen kielellä ja runonlaulajan suusta, mutta se heijastaa ristiriitojen kyllästämää yhteiskuntaa. Kalevalamittaisen runoperinteen sopeutuminen uusiin oloihin kertoo ihmisten ja kulttuurin selviytymiskamppailusta oloissa, missä lukemattomia ihmisiä ja monta vähemmistökulttuuria tuhoutui lopullisesti.

– Neuvostokarjalainen todellisuus voi tuntua tämän päivän suomalaisesta vieraalta, mutta olemme enenevästi disinformaation saartamia, totalitarismi valtaa maailmassa alaa, ja nyky-Venäjä muistuttaa yhä enemmän stalinistista Neuvostoliittoa, toteaa Joonas Ahola.
– Meillä voi olla menneisyydestä opittavaa. Kulttuurin, luovuuden ja ihmisyyden sinnikkyyttä äärimmäisissä oloissa kannattaa ihailla juuri tänään, jatkaa Ahola.

Näyttely on esillä Työväenmuseo Werstaan yhteisögalleria Komuutissa. Komuutti tulee sanoista kokeilevan museotoiminnan tila. Komuutissa järjestetään pienimuotoisia ja lyhytkestoisia näyttelyitä yhteistyössä taiteilijoiden, tutkijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Komuutti on Werstaalle tärkeä kanava työssä ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja kestävän kehityksen puolesta.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Graafikko Karstein Volle on kuvittanut näyttelyssä esiteltävää runoutta.

Kuva: Karstein Volle.

Neuvostokalevalaisessa runoudessa traktorit olivat yleinen aihe.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Runonlaulaja Tatjana Perttunen.