Museo juhlii, tutkijat kertovat

Tiedote 25.9.2023

Työväenmuseo Werstaalla ja Lenin-museossa on lauantaina 30.9. asiantuntijaluennot sekä opastetut kierrokset. Lenin-museon ohjelma on englanninkielinen. Kummankin museon ohjelmaan on vapaa pääsy, lisäksi Lenin-museoon on vapaa pääsy koko päivän. Luennoilla tuodaan esiin museoiden asiantuntemusta osana Suomen museoliiton satavuotisjuhlapäivää Museon kulisseissa -tapahtumassa.

Werstaan museonjohtaja FT Kalle Kallio puhuu Werstaan auditoriossa rautatienrakentajista Tampereella. Kallio on tutkinut neljännesvuosisadan ajan radanrakentajien historiaa Suomessa ja väitteli aiheesta Tampereen yliopistossa kesäkuussa 2022. Hänen väitöskirjansa Ratajätkät ilmestyi myös SKS Kirjojen kustantamana tietokirjana ja väitöstutkimukseen perustuva Ratajätkät-näyttely on esillä tällä hetkellä Rosenlew-museossa Porissa.

Rautateiden rakentaminen alkoi Suomessa vuonna 1857 ja Tampereelle rautatietä ryhdyttiin rakentamaan 1870-luvun alussa. Yhteys Hämeenlinnasta Tampereelle valmistui vuonna 1876 ja pian sen jälkeen rataverkkoa jatkettiin kohti Pohjanmaata. Radanrakentajia työskenteli kaupungissa myös 1890-luvun alussa, kun rautatie vedettiin Tampereelta Poriin. Tampereen tehtaat saivat kaipaamansa raideyhteydet maailmalle ja rakentajille urakka toi leivän pöytään. Tampereella työskenteli myös kaikkien aikojen kuuluisin ratajätkä Lapatossu, joka seikkaili sittemmin lukemattomissa tarinoissa, vitsikirjoissa ja kolmessa elokuvassa.

Lenin-museon tutkija FT Katarina Lopatkina puhuu Lenin-museossa museoesineiden monitulkintaisuudesta. Katarina Lopatkina aloitti Lenin-museon tutkijana viime vuonna. Aiemmin hän työskennellyt muun muassa Pietarissa Eremitaašin nykytaiteen osaston johtavana kuraattorina. Lopatkina on erikoistunut Neuvostoliiton kulttuurisuhteiden tutkimukseen ja väitellyt taidehistoriasta Pietarin valtiollisessa yliopistossa.

Esityksessään Katarina Lopatkina käsittelee erilaisia neuvostohistoriaan liittyviä museoesineitä ja niiden tulkintojen muuttumista. Esimerkiksi vuodelta 1947 olevaa Vladimir Serovin maalausta ”Lenin julistaa neuvostovallan” on käsitelty menneinä vuosikymmeninä eri tavalla kuin nykyisin. Miten tulkintakehikko on muuttunut ja kuinka esineitä museossa tulkitaan?

Museon kulisseissa -tapahtumapäivän ohjelma Werstaalla:

klo 15 Opastus Yhteisvoimin-näyttelyyn, kesto 45 min

klo 16 Luento: Radanrakentajat Tampereella, museonjohtaja FT Kalle Kallio, kesto 90 min

Ohjelma Lenin-museossa:

klo 11-17 vapaa pääsy museoon

klo 13 opastettu kierros museoon, kesto noin 45 min.

klo 14 Lenin-museon tutkija FT Katarina Lopatkina kertoo kokoelmista ja esineiden monista tulkinnoista

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

Museonjohtaja Kalle Kallio ja ratajätkä.

Kuva: Kati Lehtinen, Työväenmuseo Werstas

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Tutkija Katarina Lopatkina Lenin-museon näyttelytilassa.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Lataa täysikokoinen kuva tästä