Ysäri-näyttely avoinna viimeistä viikkoa Werstaalla

Julkaistu 2.10.2023

Ysäri-näyttely on avoinna Työväenmuseo Werstaalla 8.10. asti. Tampereen jälkeen näyttely siirtyy Lappeenrantaan, missä se avautuu vuoden lopussa Etelä-Karjalan museossa.

Näyttely on Werstaalla ylittänyt odotukset: Ysärin on nähnyt tähän mennessä yli 70 000 ihmistä ja lukemilla museo on tekemässä uutta vuotuista kävijäennätystään selvin numeroin.

Kävijät ovat myös pitäneet näkemästään: näyttelyä on kuvattu ihanaksi, huipuksi ja hauskasti toteutetuksi. Palautteissa on myös toivottu laajempaa näyttelyä aiheesta.

Odotukset toki ylittyivät jo näyttelyn tekovaiheessa, kun ihmiset innostuivat lahjoittamaan 1990-lukuun liittyviä esineitä ja kuvia näyttelyä varten. Aamulehden Moro-liitteen ysäritavaroiden etsintäkuulutukseen vastasi keväällä 2022 yli sata henkilöä. Heiltä näyttelyyn tuli runsain mitoin muun muassa tuulipukuja, nappiverkkareita, ponileluja, keräilykortteja, itse äänitettyjä kasetteja sekä kotiviinitarvikkeita.

Näyttelyn viimeisten avoinnaolopäivien ohjelmassa on perjantaina 6.10. klo 19-22 Ysäri-disco, ja näyttely on sinä iltana avoinna klo 22 saakka. Discossa ysärihittejä soittaa Dj Bege. Vastaavanlainen discoilta on järjestetty näyttelyn aikana kahdesti aiemminkin ja molemmilla kerroilla tanssilattia on täyttynyt ääriään myöten.  Lisäksi lauantaina 7.10. sekä sunnuntaina 8.10. näyttelyyn on opastetut kierrokset kello 15 ja 16. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Ysäri-näyttelyssä voi selata 1990-luvun puhelinluetteloa aidossa puhelinkopissa.

Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Viimeisen markkasarjan seteleitä ja kolikoita on esillä näyttelyssä. Seteleissä oli suomalaisia suurmiehiä.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Ysärin muotia ja populaarikulttuurin ilmiöitä esittelevässä osiossa on vaatteita, kenkiä, lehtiä, videokasetteja, CD-levyjä, julisteita sekä erilaisia keräilysarjoja, esimerkiksi lelusarjoja.

Kaksi miestä huomiovaatteissa

Tietokoneet yleistyivät kodeissa, internettiin pääsi kouluissa ja kirjastoissa.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Lokakuussa 2022 järjestetyssä ensimmäisessä Ysäri-discossa tanssilattia täyttyi ja tunnelma oli katossa.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

yleisöpalvelupäällikkö Ulla Rohunen