Yhteisvoimin Präntööllä -näyttely Vaasan puuvillatehtaalaisista

Julkaistu 28.11.2023

Yhteisvoimin Präntööllä -näyttely kertoo tehdasyhteisöstä ja työväen yhdistystoiminnasta Vaasassa. Vaasan puuvillatehdas sijaitsi Palosaarella, jonka ruotsinkielisestä nimestä Brändö syntyi aikoinaan suomenkielinen muoto Präntöö. Näyttely on avoinna yhteisögalleria Komuutissa Työväenmuseo Werstaalla Tampereella 28.11.2023 alkaen.

Vaasan puuvillatehdas aloitti toimintansa vuonna 1856. Tehtaalla oli 1900-luvun alussa yli tuhat työntekijää, joista suurin osa oli nuoria naisia eli pumpulienkeleitä. Monet tehtaalaisista asuivat Präntööllä tehtaan rakennuttamissa työväenasunnoissa.

Puuvillatehtaalaiset perustivat työväenyhdistys Taiston vuonna 1905. Yhdistys hankki oman talon heti perustamisvaiheessa. Elämä Taiston talolla oli vilkasta: siellä kokoontuivat urheilu- ja näytelmäseurat, soitto- ja lauluryhmät sekä työväkeä sivistäneet opintopiirit. Yhdistys lakkautettiin kommunistisena vuonna 1926 ja talo tuhoutui vuonna 1930 Lapuanliikkeen iskussa. Sodan jälkeen yhdistystoiminta virisi uudelleen ja uudet kokoontumistilat rakennettiin talkoilla.

Näyttelyssä kerrotaan myös Puuvillatehtaitten Myyntikonttorista eli PMK:sta, jonka toiminnassa myös Vaasan Puuvilla Oy oli mukana. PMK perustettiin 1930-luvun lamavuosien ahdingossa ja PMK:n talo valmistui Tampereelle vuonna 1937. PMK toimi 1970-luvun puoliväliin saakka.

Präntööläiseen elämänmenoon näyttelyssä voi eläytyä historiallisten kuvien ja esineiden kautta. Esillä on kuvia Vaasan puuvillatehtaalta, Präntööltä ja Taiston talolta. Työläisten oloista kertoo pumpulienkelin vaateparsi 1900-luvun alusta, työväen järjestötoiminnasta puolestaan Palosaaren työläisnaisten ompeluseuran lippu.

Kirjallisuus on Präntööllä koettu tärkeänä: perimätiedon mukaan naiset pelastivat esiliinoissaan työväenyhdistyksen kirjat turvaan Taiston talolta vuonna 1930 ennen Lapuanliikkeen tuloa. Präntöö on myös useiden kirjojen tapahtumapaikka. Näyttelyn lukupisteessä on esimerkiksi Jaakko S. Ikolan präntööläisella murteella kirjoittama novelli Kaffipannunvaraas vuodelta 1925. Vanhempien kaunokirjallisten teosten lisäksi luettavana on uutuuksia sekä tutkimuskirjallisuutta.

Näyttelyn toteuttamista on tukenut Finlaysonin Tehtaan Osakasten Perustama Avustussäätiö ja se on tehty yhteistyössä Vaasan työväenmuseon kanssa, missä se on myös esillä myöhemmin.

Werstaalla näyttely on yhteisögalleria Komuutissa, jonka nimi tulee sanoista kokeilevan museotoiminnan tila. Komuutin näyttelyt tehdään yhteistyössä tutkijoiden, taiteilijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Pienestä koosta huolimatta Komuutin näyttelyissä käsitellään isoja aiheita ja yhteisögalleria on museolle tärkeä kanava työssä demokratian, ihmisoikeuksien ja kestävän kehityksen puolesta.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Työväenyhdistys Taiston jäseniä vuonna 1926.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Vapaa-aikaa vietettiin Palosaarella yhteisvoimin.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Näyttelyssä on puuvillatehtaan työntekijän eli pumpulienkelin työvaatteet 1900-luvun alusta.

Projektitutkija Kaisa Tolvanen,
kaisa.tolvanen(at)tyovaenmuseo.fi