Opaskirja tamperelaisen teollisuuden tarinasta julkaistu

Julkaistu 24.1.2024

Tamperelaiset ovat nähneet teollisuuden synnyn, kasvun ja murroksen. Suomen Manchester on kokenut teollistumisen tuomat ilot ja surut 200 vuoden aikana. Teollistumisen mullistavaan vaikutukseen voi perehtyä nyt uunituoreen Teollisuusmuseon opaskirjan avulla.

Opaskirja on teemoiltaan monipuolinen ja kuvitukseltaan runsas kattaus teollistumisen mukanaan tuomista mutoksista. Opas on 116-sivuinen tietopaketti kahdella kielellä (suomi-englanti). Oppaan on toimittanut Inka Tuominen Työväenmuseo Werstaalta.

Teollinen vallankumous saavutti Tampereen 1800-luvun alussa, kun skotlantilainen James Finlayson perusti tehtaansa Tammerkosken rannalle. Teollisuus sitoi Tampereen osaksi globaalia maailmaa ja taloutta. Teollistuminen muutti ympäristöä, yhteiskuntaa ja ihmistä ennennäkemättömällä tavalla. Talouskasvu nosti elintasoa ja modernisoi yhteiskuntaa, mutta teollistuminen toi tullessaan myös ympäristöongelmat ja ilmastonmuutoksen.

Opaskirja esittelee tehdaskaupungin elämää eri näkökulmista: kirja kertoo tehtaista ja niiden tuotteista, kuten perinteikkäistä kankaanvalmistajista Finlaysonista Klingendahliin, muoviteollisuuden uranuurtajasta Sarviksesta sekä suutareiden pääkaupungin eli Tammelan kaupunginosan kenkätehtaista. Sisäkannen kartassa on kaupungin keskustan tehtaita 1900-luvun puolivälissä, jolloin työntekijöiden määrä Tampereen tehtaissa oli suurimmillaan.

Työväen elämää ja elinoloja kirjassa käsitellään muun muassa asumisen ja kulutuksen muutosten kautta. Opas kertoo myös työnteon ehtojen muutoksesta, esimerkiksi työajan kehityksestä. Tehtaissa painettiin aluksi pitkää päivää, vähintään 12 tunnin vuoroja. Patruunat eli omistajat sanelivat työehdot ja tehdasyhteisöissä elämisen meiningin, mutta 1900-luvun taitteessa työväki järjestäytyi vaatimaan itselleen oikeuksia sekä parempia työoloja.

Teollisuusmuseon opaskirja kertoo koko 200-vuotisen muutosten kaaren: kirja tulee aivan nykyaikaan saakka ja kertoo viime aikojen rakennemuutoksesta. Perinteinen savupiipputeollisuus on väistynyt ja meneillään on neljäs teollinen vallankumous, joka perustuu digitaalisiin ratkaisuihin. Samaan aikaan koko maailmanlaajuinen teollinen järjestelmä on vihreän siirtymän edessä.

Teollisuusmuseo on kesällä 2021 avattu museonäyttely Tampereen teollisuudesta. Näyttely on Työväenmuseo Werstaan ja museokeskus Vapriikin yhteistyössä tuottama. Näyttely sijaitsee Werstaalla Finlaysonin historiallisella tehdasalueella Tampereen keskustassa. Teollisuusmuseon toteuttamista on tukenut Suomen Kulttuurirahasto Museovisio-rahoituksella.

Opaskirjan ovat julkaisseet yhteistyössä Työväenmuseo Werstas ja museokeskus Vapriikki. Opaskirjan toteuttamista on tukenut taloudellisesti Finlaysonin tehtaan osakasten perustama avustussäätiö.

TEOLLISUUSMUSEO OPAS
Työväenmuseo Werstaan julkaisuja 2024.
Tampereen museoiden julkaisuja 173.
Oppaan toimitus: Inka Tuominen
Taitto: Kati Lehtinen
116 sivua
suomi-englanti
ISBN 978-952-68778-8-4
Hinta Werstaan museokaupassa 19 euroa.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Opaskirja ja metalliteollisuudesta kertova kohta Teollisuusmuseossa.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Teollisuusmuseossa voi eläytyä tehdastyön arkeen.
Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Kaksi naista keskustelevat töistä

Tampereen tulitikkutehtaan tulitikkulaatikoita näyttelyssä.

Kaksi miestä huomiovaatteissa

Kyttälä oli työväen ensimmäinen asuinalue Tampereella. Näyttelyssä voi tutustua kyttäläläiseen pihapiiriin.

Etsitkö töitä -kylttejä pellolla

Tammelan kaupunginosassa oli kymmeniä kenkätehtaita ja se tunnettiin suutarien pääkaupunkina. Tampereella valmistettuja naisten kenkiä 1900-luvun eri vuosikymmeniltä.

Kuva: Eino Ansio.

Nainen istuu rennosti pöydän ääressä

Työntekijöitä Finlaysonin puuvillatehtaan Satakunnankadun portilla 1970-luvulla.

Kuva: Ari Johansson, Työväenmuseo Werstas.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Projektisuunnnittelija Inka Tuominen,