Eurooppa kieltäytyy työstä -näyttely avautuu Werstaalla

Tiedote 30.8.2023

Työväenmuseo Werstaalla Tampereella avautuu 9.9. näyttely, joka kertoo vastarinnasta palkkatyöyhteiskuntaa kohtaan.

Työryhmä, johon kuuluvat Henri Salonen, Ilona Raivio ja Lasse Poser, dokumentoivat ympäri Eurooppaa vuosina 2021–2023 muun muassa yhteisöviljelijöiden, hoivatyöntekijöiden sekä tehtaanvaltaajien toimintaa. Eurooppa kieltäytyy työstä -näyttelyssä on esillä työn kulttuuriin kriittisesti suhtautuvien ihmisten arjesta ja ajattelusta kertovia valokuvia, tekstejä sekä elokuva.

Työstäkieltäytyminen ei tarkoita laiskuutta, työn vieroksumista tai toimettomuutta. Kreikassa saippuatehtaan työntekijät ovat vallanneet oman työpaikkansa saadakseen enemmän vaikutusvaltaa asioihinsa. Espanjassa hoivatyötä tekevät siirtolaiset ovat perustaneet omia villejä liittojaan. Ruotsissa yhteisömaatilat etsivät tapoja tuottaa ruokaa kestävämmällä tavalla ja Tanskassa Hawila-laivaa kunnostetaan esikuvaksi hiilineutraalille merenkululle. Työstäkieltäytyminen on ahkeruutta, kriittisyyttä ja yhteiskunnallista aktiivisuutta.

Näyttelyssä on luettavissa myös Klaus Maunukselan ja Pontus Purokurun kirjoittamat aihetta käsittelevät esseet. Eurooppa kieltäytyy työstä -projektin materiaalista julkistetaan yhtä aikaa näyttelyn avautumisen kanssa myös samanniminen kirja, jonka kustantaa Khaos Publishing.

Työryhmä on paikalla näyttelyn avajaispäivänä 8.9. ja heidän kanssaan voi sopia haluamansa haastatteluajan.

LASSE POSER (kirja), 050 540 9869, lasse.poser(at)gmail.com

ILONA RAIVIO (elokuva), 050 404 1986, ilonaraivio(at)gmail.com

HENRI SALONEN (valokuvat), 050 320 6932, salonen.henri.tapani(at)gmail.com

Eurooppa kieltäytyy työstä
9.9.2023 – 3.3.2024

Avoinna ti-su 11-18

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

Anonyymi anarkisti, Kreikka, syyskuu 2021.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Mosegårdenin maatila, Tanska, toukokuu 2022.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Pehmolelueläimet istuvat suuren lavastekärpässienen alla

Kreikkalainen Makis Anagnostou sulattaa saippuamassaa Vio.Me-tehtaalla. Syyskuu 2021.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Espanjalaiset hoivatyöntekijät Rafaela Pimentel Lara ja Constanza Cisneros. Syyskuu 2021.