Kahta suomalaista työväentaloa ehdotetaan maailmanperintökohteeksi

Julkaisuvapaa 16.12.2022

Kansainvälinen hanke työväentalojen nimeämiseksi Unescon maailmanperintölistalle on edennyt. Perjantaina 16.12.2022 julkistettavassa raportissa esitetään, että Paasitorni Helsingissä ja Mäenpään työväentalo Punkalaitumella täyttävät parhaiten maailmanperintökriteerit.

Molemmat arvorakennukset ovat suomalaisen työväenliikkeen nousukaudella vuonna 1908 valmistuneita työväentaloja, jotka edustavat liikkeen kulttuuriperintöä erinomaisella mutta myös erilaisella tavalla. Paasitorni on arkkitehtonisesti vaikuttava kivirakennus, jonka historia kytkeytyy kaupungistumiseen, teollistumiseen, sisällissotaan sekä suomalaisen demokratian ja hyvinvointivaltion rakentamiskausiin. Mäenpään työväentalo on puolestaan poikkeuksellisen hyvin säilynyt esimerkki maaseudun puurakenteisista työväentaloista, jollaisia maa- ja metsätyöläiset rakensivat talkoovoimin 1900-luvun alussa. Kumpikin kestää kansainvälisen vertailun erittäin hyvin.

Raportissa arvioitiin lisäksi kymmenen työväenperinnön näkökulmasta merkittävää kohdetta, mutta ne eivät yltäneet samalle tasolle. Kaikkiaan Suomessa toimii yhä satoja työväentaloja, joista monet ovat säilyneet hyvässä kunnossa jälkipolville ja niiden historia herättää kansainvälistä kiinnostusta. Kartoituksesta vastasi opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämänä valtakunnallisena vastuumuseona Työväenmuseo Werstas. Raportin ovat kirjoittaneet FT Marja Lähteenmäki ja FT Kalle Kallio.

Arviointi perustui kriteereihin, joiden pohjalta valmistellaan kansainvälistä sarjanimeämistä. Tanskan työväenmuseo johtaa kansainvälistä kartoitusta ja Tanskan kulttuuriperintöviranomaiset ovat pyytäneet Suomea mukaan. Maailmanperintölistalla ei ole tällä hetkellä ainuttakaan työväenliikkeen rakennusta ja työväentalojen huomioiminen tasapainottaisi luetteloa. Työväenliike ja työväentalot ovat olleet ratkaisevassa roolissa monen maan historiassa ja modernin yhteiskunnan kehityksessä.

Suomen osalta työ siirtyy seuraavaksi Museoviraston vastuulle. Ensi vuoden talousarvioesityksessä Museovirastolle on varattu määräraha maailmanperintöesityksen valmistelua varten. Työväenmuseo Werstas suosittelee, että opetus- ja kulttuuriministeriö päivittäisi maailmanperintökohteiden kansallisen aielistan, jotta Suomi voi osallistua työväentalojen sarjanimeämiseen. Lopulliset kohteet valikoituvat muutamia vuosia kestävän prosessin aikana ja varsinaisen päätöksen uusista maailmanperintökohteista tekee Unescon maailmanperintökomitea.

Selvitys toteutettiin osana Työväentalojen maailmanperintöhanketta, jonka rahoituksesta vastasivat Tradekan säätiö, Riihi säätiö ja Kansan Sivistysrahasto. Työväenmuseo Werstaan kumppaneita selvitystyössä olivat Kansantalojen liitto, Työväentalojen liitto, Työväen Arkisto sekä Kansan Arkisto. Hankkeen tutkijana työskenteli taidehistorioitsija, FT Marja Lähteenmäki, joka vieraili vuoden aikana potentiaalisissa taloissa ja arvioi niiden maailmanperintöarvoa vastavalmistuneessa raportissa. Selvityksen tulokset ja valitut kaksi taloa julkistetaan hankkeen päätösseminaarissa Tampereella 16.12.2022.

Raportti on kirjoitettu englanniksi hankkeen kansainvälisen luonteen vuoksi.

Labour Halls in Finland. History, Architecture and Labour Heritage Evaluation for UNESCO World Heritage Listing. Marja Lähteenmäki & Kalle Kallio. The Finnish Labour Museum Werstas. 104 pages.
ISBN 978-952-68778-7-7 (PDF)

Lataa raportti: Labour_Halls_in_Finland_12_12_2022

Helsingin työväentalo Paasitorni ja Meripaviljonki.

Kuva: Paasitorni.

Helsingin työväentalo Paasitornin ravintola.

Kuva: Kimmo Virtanen.

Helsingin työväentalo Paasitornin aula.

Kuva: Marja Lähteenmäki, Työväenmuseo Werstas.

Museon opas näyttää lapsiryhmälle kuvaa höyryveturista.

Mäenpään työväentalo Punkalaitumella.

Kuva: Wikimedia Commons

Sisäkuva Mäenpään työväentalon kahvilasta.

Mäenpään työväentalon kahvila.

Kuva: Marja Lähteenmäki, Työväenmuseo Werstas.

Mäenpään työväentalon sali, penkkirivejä ja näyttämö.

Kuva: Wikimedia Commons.

Työväenmuseo Werstas:
projektitutkija Marja Lähteenmäki (-16.12.22)
p. 050 441 8697,
marja.lahteenmaki(at)tyovaenmuseo.fi