Kaverusten kirjakapina -näyttely Werstaan Komuutissa

Tiedote 14.4.2023

IBBY Finlandin kokoama näyttely ”Kaverusten kirjakapina – Asko Martinheimo ja Uolevi Nojonen nuortenkirjallisuuden uudistajina” on esillä Tampereella Työväenmuseo Werstaan Komuutissa 14.4.- 5.6.2023.

Näyttely keskittyy Martinheimon (1934-2002) ja Nojosen (1939-2021) nuortenkirjallisuutta uudistaviin ominaispiirteisiin, henkilöhistoriaan, kimppakirjoittamiseen ja heidän rooliinsa monipuolisina yhteiskunnallisina ja kirjallisina vaikuttajina. Pirkanmaalla asuneet kirjailija- ja opettajakollegat ottivat aktiivisesti kantaa muun muassa koulupolitiikkaan sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden asemaan.

Näyttelyssä on esillä poimintoja kirjailijoiden henkilökohtaisista kokoelmista ja arkistoista löytynyttä materiaalia, kirjankansitaidetta ja kuunnelmakatkelmia. Martinheimo ja Nojonen kirjoittivat ahkerasti myös radion, television ja teatterin tarpeisiin. Asko Martinheimo teki esimerkiksi tekstejä Pikku Kakkoselle.

Näyttely päättää IBBY Finlandin näyttelysarjan, jossa on keskitytty pirkanmaalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historiaan. Aiemmissa näyttelyissä on esitelty Leena Härmän ja Rauha S. Virtasen kirjailijantyötä. Kirjailijoita yhdistää myös sama kustantamo WSOY. Kirjallisuus- ja henkilöhistorian ohella näyttelyt ovat tallentaneet myös kustannusmaailman muutoksia.

Työväenmuseo Werstaan Komuutti-tila on yhteisögalleria, jossa museon erilaiset yhteistyötahot, kuten tutkijat, taiteilijat ja yhdistykset voivat järjestää omia näyttelyitään. Nimi Komuutti tulee sanoista ”kokeilevan museotoiminnan tila”. Pienestä koostaan huolimatta Komuutti on tärkeä osa Werstaan näyttelytoimintaa ja museon työtä yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen hyväksi.

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

Kaverukset Asko Martinheimo ja Uolevi Nojonen.

Kuva: Emmi Jormalainen.

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Kaverusten kirjakapina -näyttelyssä on esillä runsaasti kirjankansia Asko Martinheimon ja Uolevi Nojosen tuotannosta.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Pehmolelueläimet istuvat suuren lavastekärpässienen alla

Uolevi Nojosen kirjoituskone, jolla hän kirjoitti vuonna 1967 kirjan Sigmund Freudin kaamea flunssa.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

IBBY Finland,
Marketta Könönen
p. 040 824 2429,