Työväenmuseo Werstas odottaa kävijärynnistyksen jatkuvan

Julkaistu 2.1.2023

Korona näkyi Tampereella toimivan Työväenmuseo Werstaan kävijämäärissä viime vuonna aina keskikesään saakka, mutta ulko-ovea avattiin kesällä ja syksyllä jopa poikkeuksellisen ahkerasti. Ysäri-näyttelystä on tulossa yksi museon kaikkien aikojen suosituimmista näyttelyistä. Lokakuussa 2022 Werstas rikkoi Ysärin siivittämänä kuukausikohtaisen kävijäennätyksensä ja koko vuonna päästiin 46 987 museokävijään. Kävijämäärä oli lähes kaksinkertainen verrattuna edelliseen sulkujen ja rajoitusten kurittamaan vuoteen 2021, jolloin Werstaalla vieraili 26 695 ihmistä.

– Koronavuodet olivat kulttuuritoimijoille todella vaikeita. Werstaan onneksi koitui yllättäen vapaa pääsy, jonka takia lipputulot eivät romahtaneet. Taloustilanteen kiristyessä maksuton kulttuuritarjonta on entistäkin tärkeämpää. Olen seurannut huolestuneena, miten kulttuuritoimijat nostavat lipunhintoja. Työväenmuseo Werstas korostaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja pitää kiinni vapaasta sisäänpääsystä. Kulttuuri ei saa jäädä vain parempiosaisten harrastukseksi, museonjohtaja Kalle Kallio murehtii alan tulevaisuutta.

Hyvän kävijävirran uskotaan jatkuvan Työväenmuseo Werstaan täyttäessä kohta 30 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi avataan 16.6.2023 uusi päänäyttely Yhteisvoimin, joka kertoo yhteiskunnan rakentamisesta yhteisin ponnistuksin kohti parempaa tulevaisuutta. Sen lisäksi museossa on nähtävillä kolme vaihtuvaa valokuvanäyttelyä, viime vuodelta jatkava suosikkinäyttely Ysäri, pitkäkestoiset näyttelyt Teollisuusmuseo ja Höyrykonemuseo sekä lyhytkestoisia pientuotantoja. Loppiaisviikonloppuna sulkeutuva Ratajätkät-näyttely siirtyy seuraavaksi Riihisaaren-museoon Savonlinnaan ja loppuvuodeksi Rosenlew-museoon Poriin.

Reilun vuosikymmenen museokävijöitä ilahduttanut Meirän kaupunki suljetaan keväällä ja kesäkuussa valmistuu uusi Yhteisvoimin-päänäyttely. Se kertoo tavallisten ihmisten kokemuksista ja kuvaa suomalaista työväenhistoriaa 1800-luvulta meidän päiviimme saakka. Kertomuksen keskiössä ovat ponnistelut yhteisin voimin kohti parempia aikoja. Uusi näyttely tarjoaa mahdollisuuksia kokea ja osallistua, eläytyä ja leikkiä, uppoutua sekä nauttia. Näyttelyyn on tulossa muun muassa tarinallisia elokuvia.

Juhlavuoden ensimmäinen vaihtuva näyttely on 3.2.2023 avautuva kuvajournalisti Miikka Pirisen Likainen työ. Näyttelyn kuvat antavat kasvot turpeennostajille, öljynporaajille sekä hiilenkaivajille. Heidän elämänsä on murrospisteessä ilmastokatastrofin ja alan ammattien tulevaisuuden vuoksi.

Syyskaudella Werstaalla nähdään lisää valokuvia, kun Eurooppa kieltäytyy työstä -näyttely avautuu 9.9.2023. Kuvajournalisti Henri Salonen työryhmineen on kuvannut työelämästä kieltäytymisen muotoja eri puolilla Eurooppaa. Sekä Henri Salonen että Miikka Pirinen julkaisevat näyttelyidensä aiheista myös kirjan.

Marraskuussa esille tulee vielä valokuvaaja Dorothea Langen ikonisia kuvia 1930-luvun suuresta lamasta Yhdysvalloissa. 10.11.2023 avautuvassa näyttelyssä mukana on myös tunnetuin otos seitsemän lapsen siirtolaisäidistä Florence Thompsonista, jonka kärsiviltä kasvoilta heijastuu pula-ajan ankaruus.

Työryhmä on kokoontunut kannettavan tietokoneen ääreen

Yhteisvoimin-näyttely avautuu kesäkuussa.

Kuva: Työväenmuseo Werstas.

Likainen työ -näyttely antaa kasvot turpeennostajille ja hiilenkaivajille. Hiilenkaivaja Will Miller Länsi-Virginiasta Yhdysvalloista.

Kuva: Miikka Pirinen.

Henkilö musta moottoripyöräkypärä päässä katsoo kohti kameraa, taustalla öinen maisema kuutamoineen.

Eurooppa kieltäytyy työstä -näyttely kuvaa työstäkieltäytymisen muotoja eri puolilla Eurooppaa.

Kuva: Henri Salonen.

Nainen katsoo vasempaan toinen käsi nostettuna leualle. Hänen molemmilla puolillaan näkyy lapsen pää, kasvot haudattuina naisen olkapäiden taakse.

Dorothea Langen kuva siirtolaisäidistä, Amerikan suuri lama -näyttely Werstaalla 10.11.2023 alkaen.

Kuva: Library of Congress, Prints and Photographs Division.

Museonjohtaja Kalle Kallio,
puh. 040 716 7520,