Werstaalla muistellaan 1990-luvun homobaareja Manse Pride -viikolla

Tiedote 6.6.2022

Tällä viikolla Tampereella vietetään Manse Pride -viikkoa. Työväenmuseo Werstaalla järjestetään viikon aikana kolme tilaisuutta ja avoinna on myös viimeistä viikkoa Martti rakkaani -näyttely. Maanantaina 6.6. kello 16-18 kerätään muistoja baareista 1990-luvulla, tiistaina 7.6. on translakia käsittelevä tilaisuus ja keskiviikkona 8.6. kaveripikadeitti.

Ysäri oli monien muutosten vuosikymmen ja se oli myös homo- ja lesbobaarien alkuaikaa Suomessa. Tampereella edelleen toimiva Mixei avattiin vuonna 1990 ja Helsingissä DTM kaksi vuotta myöhemmin. Maanantain muistelutilaisuudessa Werstaalla toivotaan baarimuistoja eri puolilta Suomea. Mitkä olivat suosikkidrinkkejä ja parhaita bileasuja ysärillä? Mitkä kaikki olivat oman porukan baareja ja missä käytiin juhlimassa? Muistelutilaisuuden järjestävät yhteistyössä Werstas, Hotelli- ja ravintolamuseo sekä Sateenkaarihistorian ystävät ry. Muistelutilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tiistaina 7.6. kello 17 on translakia käsittelevä tilaisuus, jossa käsitellään uuden lain tarvetta ja sen sisältöä. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Keskiviikkona puolestaan museo tarjoaa tilat kaveripikadeiteille, mikä on tarkoitettu täysi-ikäisille sateenkaari-ihmisille uusien kaveruuksien solmimiseen. Keskiviikon tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen, ohjeet Manse Priden verkkosivuilla. Translakitilaisuuden järjestää Transfeminiinit ry ja kaveripikadeitit Sinuiksi ry.

Koko Manse Pride -viikon ajan Werstaalla on vielä avoinna Martti rakkaani -pienoisnäyttely museon näyttelykerroksen aulassa. Näyttely kertoo 1950-luvulla alkaneesta miesparin rakkaustarinasta. Martti ja Uolevi joutuivat pitämään suhteensa salassa, koska homoseksuaalisuus oli rikoslain mukaan rangaistavaa aina vuoteen 1971 saakka. Heidän suhteestaan on säilynyt Uolevin kirjoittamia kirjeitä, joissa hän kertoo kaipuustaan ja haaveistaan yhteisestä tulevaisuudesta.

Työväenmuseo Werstas tallentaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen historiaa koko Suomesta valtakunnallisena työelämän ja sosiaalihistorian vastuumuseona.  Museossa valmistellaan tällä hetkellä näyttelyä Ysäristä, ja siksi kerätään erityisesti 1990-lukuun liittyvää aineistoa ja muistoja. Ysäri avautuu Werstaalla 7.10.

Kaksi lasta katselee pienoismallia, jossa hiiri skeittaa Hiedanrannassa.

Martti rakkaani -pienoisnäyttely kertoo miesparin rakkaustarinan. Martti ja Uolevi kesänvietossa sukulaisten kanssa 1950-luvulla.

Työväenmuseo Werstaan kokoelmat.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Nainen seisoo kynä kädessä fläppitaulun edessä ja katsoo kohti kameraa. Taululle on piirettynä erilaisia eläinhahmoja.

Maanantaina 6.6. Werstaalla muistellaan 1990-luvun homo- ja lesbobaareja.

Lataa täysikokoinen kuva tästä

Työväenmuseo Werstas, yleisöpalvelupäällikkö Ulla Rohunen

puh. 050 440 1157, if.oe1713913352sumne1713913352avoyt1713913352@nenu1713913352hor.a1713913352llu1713913352

Avoinna ti-su 11-18