Ympäristökasvatuksen viikko 24.-28.4.

Työpaja: Vastuuttomat vaatteet historiaan,
ma 24.4 klo 17-19

Vaatebrändit tarjoavat kilvan toinen toistaan vastuullisemmiksi markkinoituja tuotteita. Silti vaateteollisuuden negatiiviset vaikutukset ilmastoon, ympäristöön ja ihmisiin sen kun kasvavat. Miksi? Ja mitä jokainen meistä voi tehdä tilanteen parantamiseksi?

Kansainvälisellä Vaatevallankumous-viikolla järjestettävässä työpajassa pohditaan, miten muuten kuin kuluttamalla jokainen meistä voi vaikuttaa vaatteiden vastuullisuuteen. Miten rikkoa normeja? Miten kirittää yrityksiä? Miten puskea päättäjiä? Työpajan vetää Eetti ry:n vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmi.

Nyppiikö? – huoltopaja ja vanhasta uutta -paja alakoululaisille
ke 26.4. klo 10.30-13.30 museon aulassa ja
pe 28.4. klo 10.30-13.30 Bertel-salissa

Kaipaatko käsillesi tekemistä? Löytyykö kotoasi jotakin korjattavaa? Ovatko kenkäsi likaiset? Onko lempihousujesi nappi irronnut tai polveen tullut reikä? Onko paitasi nyppyinen tai tarvitseeko vyösi lisäreikiä? Haluatko ilahduttaa lemmikkiäsi itse tehdyllä lelulla tai tehdä itsellesi fidget-lelun?

Tule opettelemaan korjaamista tai antamaan vanhoille materiaaleille uusi elämä yhdessä tehden. Pop up -työpajat on suunnattu alakoululaisille. Voit tuoda mukanasi omia korjattavia tai harjoitella korjaustaitoja pajasta löytyvillä materiaaleilla ja välineillä.

Pajaa vetävät Tampereen yliopiston kasvatustieteen opiskelijat.
Lisätietoja: Miia Collanus, miia.collanus (at) tuni.fi

YMPÄRISTÖKASVATUSSEMINAARI
to 27.4. klo 10-17

Kaipaatko näkökulmia ja käytännön esimerkkejä ympäristökasvatuksesta? Mistä tunnistaa viherpesun? Miten yhdistää ympäristösisältöjä museo-opetukseen?
Tervetuloa ympäristökasvatusseminaariin Werstaalle to 27.4!

Aamupäivällä on myös mahdollista päästä pelaamaan 7-luokkalaisille suunniteltua Pako kulutusyhteiskunnasta -pakopeliä Teollisuusmuseoon, hyppää siis aikakoneen kyytiin ja pelasta maailma!

Seminaari on suunnattu museoiden yleisötyön tai museopedagogiikan kanssa työskentelevien lisäksi myös opettajille ja aloja opiskeleville. Seminaari on osallistujille maksuton (lounas omakustanteinen),

Ilmoittautuminen 21.4. mennessä osoitteeseen if.oe1715191358sumne1715191358avoyt1715191358@iraa1715191358nimes1715191358. Kerro samalla, oletko osallistumassa aamupäivän pakopeliin.

Seminaari järjestetään Tampereella Työväenmuseo Werstaan Bertel-salissa (Väinö Linnan aukio 8, 2.krs).

AIKATAULU
Torstai 27.4.2023
10-11.30 Pako kulutusyhteiskunnasta -pakopeli (mukaan mahtuu 25 pelaajaa)
11.30-12.30 Omakustanteinen lounas
12.30 Seminaarin avaus – Yleisöpalvelupäällikkö Ulla Rohunen, Työväenmuseo Werstas
12.35 Kulutuskuninkaiden uudet vaatteet – Ympäristökasvatuksen professori Kirsi Pauliina Kallio, Tampereen yliopisto
13.30 Ympäristökasvatus Tampereen luonnontieteellisessä museossa – esimerkkinä pakopelit, verkostot ja palvelut – Tutkija Riikka Elo, Tampereen luonnontieteellinen museo
14.00 Meidän maailmamme, meidän vastuullamme – Ilmastosoturit, Lempäälän lukio:
14.30 Kahvitarjoilu
15.00 Tunnista viherpesu! –työpaja – Globaalikasvatuksen asiantuntija Minna Laakso, Eetti ry
15.45 Kestävää kulttuurikasvatusta – Museolehtori Janina Ahlfors, Taidekaari, Tampereen kaupunki
16.30 Pako kulutusyhteiskunnasta – teollisuushistoriaa ja ympäristökasvatusta – Projektisuunnittelija Inka Tuominen, Työväenmuseo Werstas
16.55 – 17.00 Lopetus

Ympäristökasvatuksen teemaviikko on osa Werstaan Pako kulutusyhteiskunnasta -hanketta.