Werstas tarjoaa laadukkaita opetuspalveluita ja oppimateriaaleja kouluille.
Ammattiin opiskeleville Werstaalla on Mestariduunari-toimintaa.
Museo on erinomainen oppimisen ympäristö. Toisenlaiset oppimisen ja opetuksen tavat, inspiroiva ympäristö, työskentely työpajassa tai omaehtoinen tutustuminen näyttelyyn saattavat saada aikaan positiivisen oppimiskokemuksen, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia.
Käynti museossa jättää pitkäkestoisia muistijälkiä, jotka palautuvat mieleen ja kantavat kuukausien ja jopa vuosien päähän.
Werstas tarjoaa laadukkaita opetuspalveluita ja oppimateriaaleja kouluille. Lähtökohtana on oppimisen ja tekemisen ilo.
Lisäksi autamme opettajia vierailemaan omatoimisesti, ja olemme suunnitelleet materiaalia museokäyntien tueksi.

Mestariduunari ammattiin opiskeleville
Mestariduunari-toiminta on kaikille toisen asteen ammatillisille opiskelijoille suunnattuja opastuksia ja työpajoja museossa..
Opastus ja työpaja sopii niin nuoriso- kuin aikuisasteenkin opiskelijoille ja tutkinto-opiskelijoille sekä valmentavan koulutuksen ryhmille.
Saatavissa myös selkosuomeksi.
Tilattavissa olevat kierrokset ja työpajat
Työelämän muutos -kokonaisuus
Käyntiin sisältyy kierros näyttelyssä ja työpaja. Kokonaisuuden kesto on kaksi tuntia.
Näyttelykierroksella tutustutaan Yhteisvoimin-näyttelyyn sekä Höyrykonemuseoon. Kierroksen aiheena on työelämän ja yhteiskunnan historia työntekijöiden näkökulmasta: miten työntekijöiden asema työpaikoilla on muuttunut, kuinka työturvallisuutta on kehitetty, miten sosiaaliturva kuten sairausvakuutus on vaikuttanut työntekijöiden asemaan ja kuinka työntekijät voivat vaikuttaa sekä työpaikalla että yhteiskunnassa laajemminkin.
Työpajatyöskentelyyn voi valita kahdesta vaihtoehdosta:
1) Ammatillinen tavoitekartta kollaasitekniikalla. Kierroksella perehdytään työntekijöiden aseman historialliseen taustaan. Työpajassa luodaan katse tulevaisuuteen: millaisista asioista tulevaisuuden työelämä opiskelijan kohdalla muodostuu, millaisia töitä voisi olla tiedossa ja mitkä asiat työelämässä ovat opiskelijalle tärkeitä?
2) Metallinvalupaja. Kokeillaan perinteistä hiekkavalantaa ja tehdään valamalla pieni esine tinasta. Samaa menetelmää on käytetty teollisuudessa vuosisatojen ajan.
Opastuksen ja työpajan yhteiskesto on noin kaksi tuntia. Kierroksen voi järjestää myös ilman työpajaa, jolloin sen kesto on noin tunti.
Kulkutaudeista elintasosairauksiin -kokonaisuus sotealan opiskelijoille
Kokonaisuuteen sisältyy kierros Yhteisvoimin-näyttelyssä ja ideakarttapaja. Kokonaisuuden kesto on kaksi tuntia.
Näyttelykierroksella perehdytään elinolojen muutokseen 1800-luvulta 2000-luvulle, työturvallisuuden kehitykseen, hyvinvointivaltion rakentamiseen sekä yhdenvertaisuuden kysymyksiin yhteiskunnassa. Miten suomalaisten terveyteen ja sairastamiseen on suhtauduttu eri aikoina?
Työpajassa tehdään ammatillinen ideakartta kollaasitekniikalla. Kierroksella perehdytään historialliseen taustaan, työpajassa luodaan katse tulevaisuuteen: millaisista asioista tulevaisuuden työelämä voi koostua?
Syyslukukaudella 2025 varattavissa 15 maksutonta museokäyntiä. Museokäyntejä on mahdollista varata tiistaista perjantaihin kello 9–16 välisenä aikana ajalla 1.9.–19.12. Viikolla 42 (syyslomaviikko) toimintaa ei järjestetä. Museokäynnille mahtuu kerrallaan yksi ryhmä, enintään 25 opiskelijaa.
Varaukset ja lisätiedot:
Museolehtori Hanna Yli-Hinkkala,
puh. 050 440 1158
hanna.yli-hinkkala[at]tyovaenmuseo.fi

Opastukset
Opastetuista kierroksista veloitetaan 35 euroa (kesto 45 min-tunti) per ryhmä.
Ryhmällä tarkoitetaan yhtä koululuokkaa tai enintään 30 oppilaan ryhmää. Saatavilla on myös selkokielisiä opastuksia. Kierros tai työpaja pitää varata aina etukäteen. Opas noutaa ryhmän museon aulasta ja museomatka voi alkaa!
Opastukset yläkouluille ja toiselle asteelle
Opastus Teollisuusmuseossa ja Höyrykonemuseossa
Teollisuusmuseo kertoo Tampereen teollisuuden 200-vuotisesta historiasta ja Höyrykonemuseossa on Finlaysonin tehtaalla käytetty valtava höyrykone alkuperäisellä paikallaan.
Millaista tehdastyö oli 1800-luvulla? Miten teollistuminen muutti ihmisten elämää? Millaiset olot työntekijöillä oli ja miten työntekijät pyrkivät vaikuttamaan työoloihinsa?
Kierros sopii esimerkiksi historian ja äidinkielen opetukseen.
Kesto: 45 min
Hinta: 35 euroa
Opastus Yhteisvoimin-näyttelyyn
Miten Suomi kehittyi köyhästä maatalousmaasta hyvinvointivaltioksi? Millaisia keinoja kansalaisilla on eri aikoina ollut vaikuttaa yhteiskunnassa?
Yhteisvoimin-näyttely kertoo yhteiskunnan muutoksesta 1800-luvun puolivälistä 2000-luvulle, kansalaisyhteiskunnasta, työelämästä ja sen muutoksesta sekä sosiaaliturvan kehityksestä.
Opastettu kierros sopii esimerkiksi historian ja yhteiskuntaopin opetukseen.
Kesto: 45 min
Hinta: 35 euroa
Omatoimivierailu
Werstaalle on aina vapaa sisäänpääsy. Omatoiminen museovierailu on koululaisryhmille aina kokonaan ilmainen. Ryhmien ja luokkien käynnistä kannattaa kuitenkin aina sopia etukäteen päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Omatoimikäynnistä voi sopia ottamalla yhteyttä Werstaan asiakaspalveluvastaava Nina Karlssoniin.
Paja
Paja on Werstaan museopedagoginen työpajatila, joka sijaitsee näyttelytilojen yhteydessä. Pajassa on mahdollista toteuttaa erilaisia tehtäviä oppilaiden kanssa. Pajaa hyödynnetään museon omissa työpajoissa, mutta tila on myös vierailevien luokkien käytettävissä etukäteen sopimalla.
Pajan voi varata ottamalla yhteyttä Werstaan asiakaspalveluvastaava Nina Karlssoniin.
Eikö listasta löytynyt sopivaa?
Toteutamme myös erilaisia opetuspaketteja ja työpajoja toiveiden mukaan.
Ota yhteyttä museolehtoriin ja voidaan aloittaa oman museoelämyksen suunnittelu!
Yhteystiedot ja varaukset
Asiakaspalveluvastaava Nina Karlsson
Museolehtori Hanna Yli-Hinkkala

Ohjeita opettajille
Museokäynnin ja kouluopetuksen yhteensovittaminen
Opintokäynti museoon koostuu vierailun suunnittelusta ja valmistelusta, itse vierailusta ja sen purkamisesta. Usein aihe kannattaa rajata kohtalaisen tarkasti, koska museossa on paljon nähtävää eivätkä tiukat aikataulut onnistu. Opetettavan kokonaisuuden ja museon tarjonnan sovittaminen yhteen on koulun ja museon yhteistyön kulmakivi. Jos näyttelyyn tutustutaan omana kokonaisuutenaan, opas rakentaa käynnin sisällön näyttelyn keskeisten kysymysten varaan. Oppimistavoitteet eivät saisi olla liian hallitsevia, vaan ne antavat kehykset ennakoimattomalle oppimistilanteelle.
Ennen museokäyntiä
Ota aina yhteyttä museoon hyvissä ajoin joko asiakaspalveluvastaavaan tai museolehtoriin. Varsinkin vilkkaimpina luokkaretkiaikoina museossa voi olla ruuhkaa. Samalla voidaan yhdessä suunnitella tulevaa vierailua.
Omatoimivierailuille voi etsiä vinkkejä museon oppimateriaaleista.
Museokäynnin aikana
Opettajalla on museokäynnillä keskeinen rooli myös silloin, kun Werstaalta on tilattu opastus. Oleellista on herättää opintokäynnin aikana keskustelua ja vuorovaikutusta. Oppilaille tulisi antaa mahdollisuus myös tarkastella, tutkia ja ymmärtää nähtyä henkilökohtaisella tasolla, mutta ryhmää ei pidä päästää hajaantumaan ilman ohjeita ja valvontaa. On hyvä muistaa, että museossa ryhmä on aina opettajan vastuulla.
Museokäynnin jälkeen
Vierailun ja opitun jälkeen oppilaat ovat usein saaneet melkoisen palan pureskeltavakseen ja sen jäsentäminen ei tapahdu itsestään. Opittua olisi hyvä päästä soveltamaan. Koulussa voidaan tehdä kokoavia tehtäviä, kuten palautekeskusteluja, kirjoitelmia, kuvataidetta, ryhmätöitä tai draamaa. Museokäynti voidaan liittää myös osaksi laajempaa projektia, lopputyötä tai vaikkapa kurssin päättävää koetta. Museokäyntejä voi olla myös kurssin aikana useita. Käynnin jälkeen on myös hyvä antaa palautetta Werstaalle, jotta voimme kehittää museopedagogisia palveluitamme.
Oppimateriaalit
Heritages of Hunger
Verkkonäyttely nälän historiasta
Näyttely pureutuu historiaan tutustumalla kuuteen nälänhätiin liittyvään kysymykseen. Verkkonäyttelyssä voi tutustua esimerkiksi siihen, miksi ja miten nälänhädät syntyvät, ketkä niistä kärsivät ja mitä äärimmäisessä hädässä syödään. Näyttelyn avulla voi myös pohtia nykypäivän tilannetta, sillä nälänhädät eivät ole maailmasta kadonneet.
Näyttely on tehty osana Heritages of Hunger -hanketta, jossa Werstas oli mukana yhdessä Kuopion kulttuurihistoriallisen museon kanssa. Hanketta johtivat Radboudin yliopisto (Nijmegen) ja NIOD Institute for War, Holocaust and Genocide Studies (Amsterdam).
Materiaali on englanniksi ja suunnattu lukiolaisille.
Pako kulutusyhteiskunnasta
Tulostettava pakopeli
Auta keksijää tulostettavassa pakopelissä, jossa käsitellään kuluttamiseen, tuotantoketjuihin ja niiden tuottamiin työolo- ja ympäristöongelmiin liittyviä teemoja.
Pelin kesto on n. 45 minuuttia, jonka lisäksi pidetään erillinen purkukeskustelu (15-30 min).
Pienryhmissä pelattava pakopeli sopii 6.-8.-luokkalaisille.
Aikakone hyrähtää käyntiin ja Finlaysonin keksijä lähettää viestin 150 vuoden takaa – teidän aikanne on löydettävä ratkaisut!
Pelilauta (A3, PDF, 5 Mt):
Pako_kulutusyhteiskunnasta_pelilauta_A3
Tehtävät (A4, PDF, 17 Mt):
Pako_kulutusyhteiskunnasta_tehtavat_A4
Opettajan ohjeet (A4, PDF, 7 Mt):
Pako kulutusyhteiskunnasta opettajan ohjeet
Aineistopaketit Finna Luokkahuoneessa
Finna-palvelussa on valtava määrä museoiden ja muiden toimijoiden aineistoja. Finna Luokkahuoneessa on opetuskäyttöön suunniteltuja aineistopaketteja eri aiheista.
Werstas on tuottanut yhdessä eri toimijoiden kanssa seuraavat paketit:
- Sateenkaarielämää yhdessä Työväen Arkiston ja Sateenkaarihistorian ystävät ry kanssa
- Turvallisesti töissä
- Vaikuttava kansalainen, yhteistyössä Työväen Arkiston ja Kansan Arkiston kanssa
- Nälänhädät Suomessa, yhteistyössä Kuopion kulttuurihistoriallisen museon kanssa
- Suomea rakentamassa, aineistopaketti johdattelee tutustumaan rakennusalaan sekä sen työtehtävien ja työntekijöiden vaiheisiin
- Propagandaa, propagandaa! Propagandajulisteita Neuvostoliitosta museon kokoelmista.
Kaupunki kasvaa -animaatio
Teollisuusmuseon aineistoja. Tampereen väkiluvun ja asutuksen sekä teollisuusalueiden sijainti kartalla vuosina 1820-2020.
Animaatio on katsottavissa Werstaan YouTube-kanavalla ja sitä voi käyttää muun muassa historiassa ja maantiedon opetuksessa.
eVaatevallankumous
Oppimateriaalia peruskoulun etäopetukseen käsityötunneille. Vaatteiden alkuperään, materiaaleihin ja huoltamiseen liittyviä tehtäviä. Tehtävät ovat esimerkiksi agenttitehtävän ja haasteen sekä visan muodossa. Mukana on myös roolipeli, jossa voi eläytyä vaateteollisuuden työntekijäksi.
Materiaalin tavoitteena on herättää keskustelua omista kulutusvalinnoista, opettaa tiedonhakutaitoja sekä perehdyttää omiin vaikutusmahdollisuuksiin.
tyovaenliike.fi
Sivustolla on vuoden 1918 tapahtumiin liittyviä historiallisia dokumentteja sekä niihin liittyviä tehtäviä. Oppimateriaali sopii muun muassa yläkoulun ja lukion historian opetukseen.
www.tyovaenliike.fi -sivuilla on myös artikkeleita suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä ja työväenliikkeen vaiheista 1800-luvun lopulta 2000-luvulle. Aikakausia ja niihin liittyviä ilmiöitä käsitellään monipuolisesti, esimerkiksi varhaisen työväenliikkeen kohdalla voi perehtyä siihen, miten ajatus 8 tunnin työpäivän vaatimuksesta tuli suomalaiseen yhteiskuntakeskusteluun. Sivuilta voi lukea myös 1960-luvun yhteiskunnallisesta murroksesta, hyvinvointivaltion rakentamisesta tai 1990-luvun lamasta. Artikkeleihin liittyy runsas kuvitus arkistojen ja museon kuvista ja esineistä.
Afrikka Suomessa -opetusmateriaali
Monipuolinen opetuspaketti, jossa on mukana muun muassa lyhytdokumentteja, elokuvia, valokuvia ja radio-ohjelmia. Tehtävät sopivat parhaiten yläkoululaisille ja toiselle asteelle, mutta osa on sovellettavissa myös alakoululaisille.
Sopivia sisältöjä löytyy etenkin äidinkielen, historian, yhteiskuntaopin, matematiikan, maantieteen, musiikin, elämänkatsomustiedon, uskonnon, kuvataiteen ja terveystiedon opetukseen.
Materiaali kattaa monia globaalikasvatuksellisia teemoja ja sen tavoitteena on avartaa oppilaiden maailmankuvaa ja rohkaista heitä toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta.
Materiaali pohjautuu Työväenmuseo Werstaalla 2015 avoinna olleeseen samannimiseen näyttelyyn, joka käsitteli afrikkalaistaustaisten ihmisten ja yhteisöjen elämää ja arkea Suomessa.
Materiaali on tuotettu yhteistyössä Maailmankoulun kanssa ja sen tekemiseen on saatu tukea Ulkoasiainministeriön viestintä- ja globaalikasvatushankkeiden rahoituksesta.
Materiaalin sisällä olevat linkit eri aineistoihin on merkitty oranssein kehyksin. Jos linkin sijainnin ilmaisema kehys ei näy omalla laitteellasi, lataa tiedosto ja avaa Acrobat Reader -ohjelmalla.